Over mij

Mijn foto
Ik ben Thijmen Grootjen Het grootste deel van mijn professionele leven ben ik bezig geweest met leiding geven aan mensen in combinatie met bouwen als directeur hoofd uitvoeringen dus verantwoordelijk voor de uitvoering van alle projecten, Cliƫnteel, medewerkers,financieel,logistiek.van een middelgroot bouwbedrijf met circa 3500 medewerkers en ook extern via onderaannemers adviseurs speciale deskundige Architecten bureau`s Ingenieurs bureau`s gemeenten provinces de overheid. En daarnaast ook in mijn persoonlijk leven, dit mede door mijn passie voor paarden. Leiding geven is voor mij in beginsel faciliteren en vanop de achtergrond sturen, leiden en geleid worden, dit in eerste instantie door je eigen medewerkers, en natuurlijk ook de vele relaties en opdrachtgevers waar je dag dagelijks zakelijk en soms ook vriendschappelijke relaties mee onderhoud. Met alle menselijke elementen en belangen die daar een rol in en/of bij spelen, dat is iedere dag opnieuw een ontdekkingsreis en bovenal zeer leerzaam, in de eerste plaats keer op keer voor jezelf. En met name door mijn passie voor paarden heb ik veel geleerd over mensen en hun beweegreden waarom ze dingen doen die ze doen.

dinsdag 8 april 2014

Waarom

Waarom is een vraag die mij altijd, en op ieder moment van dag bezig houd..... maar waarom.

Dus opzoek naar het waarom, helaas is dat een vicieuze cirkel.

In mijn beleving is het zo dat je bij alles wat doet, de waarom vraag kunt stellen.

Dus vraag ik mijn af wat is dan de betekenis van het waarom.......

Enkele voorbeelden

De waarom vraag is dat:

  • Waarom ben ik geboren
  • Waarom leef ik 
  • Waarom werk ik 
  • Waarom wordt ik ziek 
  • Waarom wordt ik niet ziek
  • Waarom gaan we naar school
  • Waarom leren we zwemmen
  • Waarom kijken we naar schaatsen
  • Waarom kijken we naar het journaal
  • Waarom heb ik vrienden
  • Waarom heb ik dieren 
  • Waarom wil ik op vakantie
  • Waarom maken we auto`s
  • Waarom maken we boten 
  • Waarom maken we vliegtuigen
  • Waarom willen we naar de maan
  • Waarom vinden we natuur belangrijk
  • Waarom kweken we sportpaarden
  • Waarom kopen we paarden
  • Waarom mishandelen we paarden
  • Waarom verkopen we ons paard
  • Waarom willen we kinderen
  • Waarom willen we geen kinderen
  • Waarom moet ons kind de beste zijn 
  • Waarom moet ik een huis wonen
  • Waarom moet ik in een luxe huis wonen
  • Waarom verdien ik meer dan iemand anders
  • Waarom heb ik de steun van andere mensen nodig
  • Waarom kies ik voor een sport
  • Waarom juist deze specifieke sport
  • Waarom kiezen we voor een speciaal paarden ras
  • Waarom vinden dat we andere mensen moeten straffen 
  • Waarom vinden de straf nooit zwaar genoeg
  • Waarom leven we op dit deel van de wereld
  • Waarom hebben we geld nodig
  • Waarom zijn er zoveel miljonairs
  • Waarom sterven er dagelijks mensen en kinderen
  • Waarom draagt hetgeen ik doe bij aan de gemeenschap 
  • Waarom verdedig ik mij als andere mij aanvallen
  • Waarom vinden we dat ons niet met andere moeten bemoeien
  • Waarom zijn we het zo vaak oneens met elkaar
  • Waarom bestrijden we elkaar dagelijks en waarom leren we dat aan onze kinderen.
U ziet we kunnen deze lijst eindeloos verder uitbreiden als we dat zouden willen tot ons leven stopt.

Er zal nooit een sluitend of bevredigd antwoorden komen tijdens ons leven, waar iedereen zich in kan vinden.

Kort door de bocht zou je kunnen zeggen... geen waarom vragen meer... dan ben je dood
En daar zijn we allemaal bang voor of juist niet, maar waarom.

Veel gelovige mensen zeggen dat leven een gift is. Mijn vraag is hier, waarom is dit en/of ander leven dan een gift. 

Is het waarom dan, onze ziel, onze geest, ons lichaam, onze wijsheid, onze kracht, onze macht, is het daarom een gift. 

Wat voor mij wel duidelijk is, is dat het waarom een enorme levensdrijfveer is om dingen, te doen, te laten, te betwisten, en zelfs zonder pardon te elimineren.

Een vraag zou kunnen zijn hoeveel tijd steek ik dagelijks in deze vier dingen en waarom??????? Haha daar is het weer '' Waarom''

Nog een andere vraag zou kunnen zijn, zijn onze paarden daar ook mee bezig  

Of bepalen wij waar onze paarden mee bezig moeten zijn en waarom doen we dat..... zijn wij dan zoveel wijzer en/of beter.

Dus wil ik u vragen waarom bent u met paarden bezig en waarom op deze specifieke manier.

Ik zag vandaag op mijn facebook berichten er twee die er in het bijzonder uitspringen hier de link van deze voor mij bijzondere en talent volle dame,  




Voor nu veel lees plezier, en misschien iets om over na te denken, Thjmen

2 opmerkingen:

  1. Wat een mooi en duidelijk blog en ik voel me zeer vereerd met de verwijzing.

    De kracht van de mens dit hem binnenin

    Liefs Marion Alblas
    www.marionalblas.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De vraag waarom is iets van de mens. In mijn persoonlijke visie zal geen enkel dier zich daarmee bezig houden. Zij leven in het nu..daar kan de mens nog wat van leren.
    De mens maakt het zichzelf en anderen moeilijk,door overal een vraag van te maken,in plaats van te genieten van het nu moment.
    Om je vraag toch te beantwoorden:
    Misschien zit het in ons dna,of moet het gewoon zo zijn.
    Voor mij persoonlijk is het een deel van mijn leven,ik leer zoveel van ze en al zo'n lange tijd. En er valt nog zoveel van ze te leren. En wat is het een mooie gift om dat wat je geleerd heb,weer door te kunnen geven aan mensen die net als jij het paard in hun hart en ziel heeft...zou niet zonder paarden in mijn leven kunnen. Dan voel ik mij zo leeg...

    BeantwoordenVerwijderen